Hoppa till huvudinnehåll
Hem
Reklam och innehåll från 1900-talets serietidningar
  • Förstasidan
  • Boken
  • Galleri
  • Köp serietidning
  • Sök
  • Om Serietidningsreklam.se
  • Kontakt

Huvudmeny (för Serietidningsreklam.se)

  • Förstasidan
  • Boken
  • Galleri
  • Köp serietidning
  • Sök
  • Om Serietidningsreklam.se
  • Kontakt

mjukisdjur

Här är katten Gustaf igen!

Publicerad 2022-04-07 av Adam Evertsson

Katten Gustaf var helt klart en av 80-talets stora populärkulturella ikoner, vilket bland annat märktes genom gosedjuren som många hade i sin ägo. Och inte bara Gustaf utan hunden Ådi, flickvännen Arlene (kallad Penelope i TV-serien). Med i annonsen har även en stor mängd andra gosedjur klämts in - björnar, möss, en panda, ett lejon och fler katter i alla möjliga färger. Tja, om man ändå ska ha en annons så gäller det väl att gå all in...

Mjukisdjur och radiostyrt i en och samma annons

Publicerad 2022-03-14 av Adam Evertsson

Här finns det både hårt och mjukt. Mjukisdjur för de som suktar efter sådana, och radiostyrd bil för de som tycker om sådant. Mjukisdjuren är från produktserien Petty, och distributören av såväl kramisarna som den radiostyrda bilen är Fabriks AB Eber i Malmö.

Pop, pop, Popples!

Publicerad 2022-03-11 av Adam Evertsson

En "poppel" är ett slags pungdjur som kan förvandlas till en boll, och är en leksak som 1986 såg dagens ljus för första gången. Den har sedan fått flera nystarter, senast 2020. Den åtföljdes av en tv-serie på 80-talet men även där har det skett en renässans. 2015 gjorde Netflix en ny version av Popples. 

Den här annonsen koncentrerar sig på en av de sista produktsläppen i "the original line" som kom ut mellan 1986 och 1988, Popplarna med sporttema. Som man kan se i annonsen så kan de här popples-pungdjur krypa ihop till en boll av något slag.

Popples poppar fram

Publicerad 2019-07-26 av Adam Evertsson

Popples blev nog ingen större hit - eller så var jag för gammal när den här maskoten kom till Sverige. Så blev den heller inte så långlivad, bara två år fanns den i produktion, 1986-1988. Efter det har det gjorts tre upplivningsförsök - 2001, 2007 och 2015. 

Popcornen i annonsen har absolut inget med Popples att göra, och finns nog bara där för att namnet antyder något med att Popples kan "poppa".

"Jag står inte ut häri butiken."

Publicerad 2014-02-19 av Adam Evertsson

Intressant försäljningsteknik - få kunden att få dåligt samvete. "Jag står inte ut här i butiken! Kom och hämta mig." Har en känsla av att det inte bara var att "hämta" en Gustaf i butiken.

Köp boken Serietidningsreklam!

Sidfot (för Serietidningsreklam)

  • Facebook
  • Instagram
  • X